Selecteer een pagina

EXPEDITIE NEPAL: de reis

Na een jaar vol met voorbereidingen, begon op 7 Mei eindelijk onze expeditie. Scroll naar beneden om toch onze reis een beetje mee te beleven!

7 & 8 MEI 2018

Op maandag 7 mei vertrokken wij met de hele groep vanaf school richting Schiphol. Op school hadden wij afscheid genomen van onze ouders, en nog even een mooie groepsfoto gemaakt om onze sponsoren te bedanken.

Via Schiphol en Dubai kwamen wij op 8 mei in Kathmandu aan. De reis was intensief, maar toen wij eenmal onderweg naar ons guesthouse waren keken we onze ogen uit. Chaos, toeterende brommers, veelkleurige huizen, sloppenwijken, elektriciteitspalen met enorm veel elektriciteitsdraden. Kortom, Nepal maakte gelijk al zijn indruk op de groep.

‘S avonds hadden wij de eerste ontmoeting met Reiny de Wit tijdens een maaltijd. Reiny zou ons de komende dagen begeleiden tijdens onze activiteiten.

Bron: reisblog 1

9 MEI 2018

Dag 2 zijn we begonnen met het bezoeken van TEACH. Teach is een project dat zondagschoolleiders helpt in het ontwikkelen van waardevol onderwijs voor de kinderen in de Nepalese kerk. Dit gebeurt samen met Reiny de Wit. Reiny is door Interserve uitgezonden naar Nepal, en woont en werkt hier nu al ruim 30 jaar. Hierna gingen wij direct door naar ECEC, voor een presentatie over het werk van het Early Childhood Education Centre.

‘s Middags zijn we via de binnenwegen met kleine winkeltjes en kraampjes naar Durbar Square gegaan. Dit is een plein waar allemaal boeddhistische tempels staan. Veel ervan werden gerestaureerd, doordat ze verwoest zijn met de aardbeving.

Tijdens het avondeten hebben we naar een presentatie van Tanka en Rhema geluisterd. Dit ging over geloofsvrijheid in Nepal. Het christelijk geloof begint weer steeds meer gevaar te lopen door een nieuwe wet. Tijdens deze presentatie hebben wij gevoeld dat er overal dreiging is.

Bron: reisblog 1

10 MEI 2018

Vandaag gingen we op bezoek bij de jongeren van Arise & Shine. Dit project legt de focus op jongeren en wil hun na school niet alleen een goede tijd bezorgen maar wil ook bouwen aan hun toekomst. Dit doen ze door verschillende activiteiten en lessen te organiseren, om zo de vele talenten die Nepalese jongeren hebben te ontwikkelen. Na een kennismaking het project, mochten onder het genot van (mierzoete) thee kennis maken met de geweldige jongeren die bijna dagelijks bij Arise & Shine te vinden zijn.

Toen de thee op was, werd het tijd om de benen te strekken en ons helemaal te laten gaan op het voetbalveld. Er was niet veel nodig om ons bloedfanatiek te krijgen en al snel sprintten we in rondjes over het veld tijdens het spel ‘’fire in the mountain.’’ (jonathan won), terwijl bij meneer de Visser het spel ‘’bunny, bunny’’ favoriet was.  Na een hele goede warming-up was het tijd voor kennis maken met elkaars culturen. We keken onze ogen uit bij fantastische dansen en prachtige nummers die voor ons gespeeld werden. Ook wij deden een duit in het zakje, door ons ‘’May you have’’ op te voeren en met het hand op ons hart het Wilhelmus te zingen. Daarna werd het wat serieuzer en bespraken we als jongeren onder elkaar, welke problemen we kunnen ondervinden in onze verschillende culturen. Opnieuw beseften we, hoe cliché het misschien ook klinkt, hoe gezegend wij wel niet zijn!

Notitie: Voor onze reis hebben wij een dansje voorbereid op het lied ‘May you have’ van Trinity.

Bron: Judith, reisblog 1

11 MEI 2018

De wekker ging vroeg af, omdat wij vanuit Kathmandu naar Pokhara vertrokken.Het verlaten van Kathmandu is al een avontuur op zich, want alleen de beste buschauffeurs weten hoe ze de rondweg levend moeten oversteken. Tijdens de reis hebben wij een echte Nepalese file meegemaakt, 2 uur stil staan zonder enig benul te hebben wat er nu daadwerkelijk is gebeurd.

Na deze stop, verliep onze weg naar Pokhara voorspoedig en was de sfeer in de bus uitstekend. Op een enkele slaper na, waren we allemaal onder de indruk van het fantastische uitzicht dat langzaam maar zeker zichtbaar werd van de Himalaya. De besneeuwde bergtoppen waren precies zoals je ze eigenlijk alleen op ansichtkaarten kan voorstellen

. Na een opfris moment in het hotel en een korte verkenningstocht door Pokhara, hebben we kennis gemaakt met “Jiwan.” Hij begeleidt ons de komende dagen door Pokhara en omgeving. Tijdens het eten van het typisch Nepalese gerecht “Dal bhat”, maakten we ook kennis met twee gemeenteleden van Jiwan.

Bron: reisblog 2, Judith

12 MEI 2018

Zaterdag is hier de vrije dag, dus daarom gaan Nepalezen op zaterdag naar de kerk. ‘s Ochtends bezoeken we een kerkdienst. Mannen en vrouwen zitten vaak, net zoals op deze ochtend, gescheiden. Tijdens de kerkdienst komt een moment waarop wij ons allemaal mogen voorstellen door op te staan en onze naam te zeggen. Halverwege de dienst bezoeken wij de ‘zondagsschool’ van deze gemeente, waar de ene helft van de groep nadenkt over levensvragen met Nepalese tieners, en de andere helft bij de jongere kinderen bekijkt hoe het er daar aan toe gaat.

Hierna gingen we naar het huis van Jiwan. Hier hoorden wij de bijzondere getuigenis van de vader van Jiwan. Het verhaal waarop hij tot geloof is gekomen, is een verhaal op zich en we waren allemaal erg onder de indruk.

In de avond vertrekken we opnieuw naar de kerk. Speciaal voor ons was er een soort Youth avond georganiseerd met worship, soort basketbal, touwtrekken, een Nepalese dans, stoelendans, etc. Iedereen was heel fanatiek en enthousiast. We houden onze eer hoog als we met een potje touwtrekken van de Nepalezen winnen! .

Bron: reisblog 2, Laura

13 MEI 2018

Op de Nederlandse zondag (de Nepalese zaterdag) hadden we een relaxt programma. Na het ontbijt kregen we bezoek van Ben. Hij is vanuit Nederland een groot deel van het jaar in Nepal te vinden. Daar heeft hij een eigen bedrijf opgericht om zo werkgelegenheid te creëren voor Nepalezen. Want dat kan een grote issue zijn in Nepal. Het verhaal van Ben was opnieuw een heel bijzonder verhaal en liet ons inzien dat je niet per se zendeling of arts moet zijn om toch in het buitenland iets te kunnen betekenen. Ook op het gebied van financiën en bedrijven kun je belangrijk werk doen. In de middag was het tijd voor wat ontspanning.

Later die middag gingen we het vrolijke en kleurrijke centrum van Pokhara in om het een en ander aan souvenirs te kopen. Deze middag hadden we ook een toeristische activiteit voor de ontspanning en om door te varen op een andere manier van de natuur te genieten. Met in totaal vier boten voeren we over het Phewa Lake met prachtig uitzicht op de bergen. Voor de een was het een meer ontspannende vaartocht dan voor de ander, afhankelijk van de aanwezigheid van een roeier 😉 maar we hebben kunnen genieten van een mooie tocht met veel plezier!

Bron: reisblog 2, Damaris

14 MEI 2018

Na een paar bijzondere dagen is het vandaag tijd om te vertrekken uit Pokhara. We stonden vroeg op, om ons met z’n allen weer in de bus te laden. We passeerden een hoop hobbelige wegen en reden langs de mooiste landschappen. Onze hoop voor vandaag was om aan te komen in een bergdorpje, om zo kennis te maken met het echte traditionele Nepalese leven. Maar halverwege de dag en al een eind op weg naar dit dorp, is er besloten dat dit niet door zou gaan. Verschillende factoren maakten de reis niet veilig, en daarin speelde vooral de regen van de afgelopen nacht een rol. Een teleurstelling voor het team, maar al snel werden weer nieuwe plannen gemaakt.

We reden door naar de stad: Gorhka. Onderweg naar Gorhka kwamen we een hindoeïstisch paleis tegen en maakten we op deze manier kennis met echte Nepalese cultuur. Na alle trappen van het paleis beklommen te hebben, hadden we prachtig uitzicht over tientallen heuvels en heel veel groene velden. We vervolgden onze reis en kwamen veilig aan in Gorhka. We konden met z’n allen in een heel fijn hotel terecht en daar gebeurde iets heel bijzonders. Daar leerden we een man kennen die ons heel veel kon vertellen over de aardbeving en het wederopbouw werk dat hij deed. Dit leidde tot een indrukwekkend interview. We sloten de dag af met een super gezellige avond met een prachtig uitzicht vanaf ons terras. (zie panorama hieronder)

Bron: Judith

15 MEI 2018

We vertrokken uit Gorkha richting Kathmandu. We hadden dus een lange dag in de bus voor de boeg. Gelukkig is het uitzicht geweldig, en stopten wij onderweg verschillende keren. Bekijk bijvoorbeeld de foto van de hangbrug. De meest belangrijkste pitstop, echter, was wel Gyalchok. Om daar te komen was nog een hele opgave: hobbelen op weggetjes gemaakt van zand die zich een weg omhoog baanden.

Toen we er kwamen werden we begroet door de brandend hete zon. We liepen onze gidsen van de dag, twee medewerkers van ACN, achterna langs een half af huis naar een klein tentje. Hier leeft een gezin van negen mensen in en dat doen ze al drie jaar. Ze hadden wel geld gekregen om een nieuw huis op te bouwen, maar dit geld werd ook gebruikt voor een festival dat juist in die tijd was. Gelukkig hebben later organisaties als ACN dit geld niet meer aan de bewoners gegeven, maar dit keer in de vorm van materiaal

Maar natuurlijk zijn er ook problemen. Dit verhaal hoorde we van een vrouw die samen met haar zoon woont. Haar zoon werkt bijvoorbeeld in de bouw. Zo zijn er veel mannen die of in Nepal aan het werk zijn of in het buitenland en de vrouwen niet kunnen helpen met de opbouw van hun nieuwe huis. Hopelijk kan ook hier een oplossing voor komen. Na deze indrukwekkende verhalen te hebben gehoord vervolgden we onze weg weer naar Kathmandu. Hier kwamen we veilig aan bij het guesthouse.

Bron: reisblog 3, Nienke

16 MEI 2018

We waren eerder aangekomen in Kathmandu, waardoor we rustig konden ontwaken in ons guesthouse.  ‘s Middags gingen we na een geïmproviseerde lunch met (zowaar!) bruine boterhammen met pasta of tonijnsalade met een busje naar Bauddha tempel.

Na de korte busreis door Kathmandu kwamen we dus aan bij de Bauddha Stupa of tempel. Dit is een enorme boeddhistische tempel, en die hebben jullie allemaal al gezien: hij staat op de voorkant van onze flyer. Het is een prachtige tempel, versierd met een heleboel gebedsvlaggen. De muren van de onderste rand van de tempel staan vol met tientallen, honderden cilinders met daarop boeddhistische gebeden.

We kregen een uurtje vrije tijd om rond te lopen op en rond de tempel, wat veelvuldige fotosessies opleverde bij deze prachtige en kleurrijke tempel. Ook bezochten we een mooi dakterrasje naast de tempel waardoor we er goed naar konden kijken. Vanaf hier kon je nog beter de mensen zien die op matrasjes bezig waren met mantra’s opzeggen en allerlei rituele gebaren uitvoeren.

Daarna zijn we teruggegaan naar het guesthouse, om vervolgens weer heerlijk te eten in het restaurantje waar we aan het begin van de reis de presentatie hebben gehad over christenvervolging in Nepal.

Bron: reisblog 3, Steven

17 MEI 2018

Vandaag gingen we naar een prayertower. In dit gebouw bidden Nepalese christenen 24/7 voor Nepal en de rest van de wereld. Naast de prayertower was er ook nog een soort opvang voor gehandicapten. De gehandicapten dragen allemaal op hun eigen manier hun steentje bij. Zo worden ze betrokken bij de bouw van het huis en het maken van gevlochten potjes, die weer verkocht worden. Om zelfvoorzienend te zijn, zijn ze bezig om een guesthouse te starten.

Eerst vertelde de pastor zijn verhaal en daarna gaf hij ons een rondleiding. Hijzelf kwam uit India en was daar in aanraking gekomen met het christelijk geloof. Waarna hij de roeping kreeg om om in Nepal een prater tower te beginnen.

‘S middags kregen de tijd om onze laatste souveniertjes te kopen. Waarna we weer snel naar Bethel guesthouse moesten om helaas deze prachtige reis af te sluiten.

Via Dubai vertrokken wij weer naar Schiphol. Zo kwam er een einde aan 10 intensieve dagen, die wij allemaal nooit meer zullen vergeten!

Bron: reisblog 3, Christiaan

Reisverslag

Blogs: team, aanpassing door Jonathan en Judith
Opmaak en website: Jonathan
Foto’s: Judith, Jonathan
Achtergrondvideo: Jonathan

Expeditie Nepal

Welkom op de website van Expeditie Nepal! In Mei 2018 zijn wij als leerlingen van het Ichthus College uit Veenendaal naar Nepal gegaan. Op de website vindt u verschillende informatie over onze reis en de projecten in Nepal die wij als team van plan zijn te ondersteunen. Houd onze blogs in de gaten voor de laatste updates!

Hoe kunt u ons helpen?

U kunt het expedititeam helpen door één van onze expeditieleden te sponsoren of mee te doen aan onze acties. Ook kunt u een gift schenken. Onze school heeft een ANBI-status. U kunt uw gift overmaken op het volgende rekeningnummer:

NL69 ABNA 0483 6303 57 t.n.v. St. VO op ref. grondslag Veenendaal e.o. o.v.v. Expeditie Nepal (+ naam expeditielid).